Eva Swedenmark: Om ni inte börjar leva gör jag slut

9789187595301_200x_om-ni-inte-borjar-leva-gor-jag-slut

Bokens titel: Om ni inte börjar leva gör jag slut
Författare: Eva Swedenmark
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Ordberoende Förlag 2016
Antal sidor: 190
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Katarina Lundgren-Hugg
GoodReads medelbetyg: 3.33
Boktipset förväntat betyg: 2.9
Betyg: 2.5

Handling

De fyra vännerna Greta, Anita, Pamela och Ingalill är i 60-års åldern. De har fallit in i sina lite trötta roller som övergivna fruar, mormödrar och vänner. Men nu har Garbo fått nog, hon vill ha tillbaka sina gamla vänner som tidigare var både skojiga,  intressanta och spännande. Hon ger dem ett ultimatum och tillsammans börjar de ändra på sina tråkiga liv. Nu ska de istället ta tag i sina drömmar och tänka på sig själv i första hand.

Recension

Jag är inte så förjust i boktiteln, som jag tycker är lite väl lång. Men samtidigt måste jag medge att den är lite kul och i sig förklarar vad boken handlar om.

Det är alltså fyra äldre damer som alla haft hemligheter för varandra och varit mera missnöjda med sina liv än de låtit påskina. Nu blir det ändring på det då de alla får säga vad de egentligen vill få ut av sitt liv och tillsammans uppfylla sina önskningar.

Boken handlar mycket om åldersfällan och att man inte bara ska falla in i gamla tråkiga rutiner, utan att man ska fortsätta leva. Fortsätta göra skojiga och nya saker trots att man börjar bli lite till åren. Att man kan trotsa förväntningarna och tänka på att göra det som man själv trivs med och mår bra av.

Det känns lite trendigt för tillfället att skriva om äldre människor och deras liv. Och den här romanen känns därför inte speciellt originell, utan mera som en version av samma tema. Efter Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson har jag läst åtminstone två andra böcker med smått envisa åldringar som inte beter sig enligt förväntningarna som huvudkaraktär. Den ena är Hendrik Groens Små ögonblick av lycka (men mycket elände med) och den andra är Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Nu när jag skriver ner titlarna på dem inser jag att de även har det gemensamt; oändligt och omöjligt långa titlar.

Men har man gillat de andra böckerna så gillar man antagligen även den här. Det här är en lättläst och roande roman som också är smått skojig.

 

2 reaktioner på ”Eva Swedenmark: Om ni inte börjar leva gör jag slut

  1. Ping: Lästa Mars 2017 | Bina's Books

  2. Ping: Eva Swedenmark: Se upp med vad du önskar | Bina's Books

Kommentera

