Alice Munro: För mycket lycka

9789173893725_200x_for-mycket-lycka

Bokens titel: För mycket lycka
Författare: Alice Munro
Originalets titel: Too much happiness
Översättare: Rose-Marie Nielsen
Förlag & år: Bokförlaget Atlas 2010
Antal sidor: 343
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Helena Brodin
GoodReads medelbetyg: 3.82
Boktipset förväntat betyg: 4.1
Betyg: 3

Handling

För mycket lycka är en samling av 10 noveller med uppbrott och förändringar som något gemensamt hos de olika vardagliga kvinnor hon beskriver.

Recension

Min Marsbok i den finlandssvenska läsutmaningen 2017 skulle vara en bok av en levande nobelpristagare och Alice Munro fick Nobelpriset i litteratur 2013. Den här boken får också vara med i Kaosutmaningen 2017 som 28. En bok som vunnit ett pris.

Den här boken kändes lite som en utmaning för mig som normalt älskar tjocka böcker, ju tjockare desto bättre, och tycker att det tar ett tag att komma in i en berättelse. Men Alice Munro har en beundransvärd förmåga att skriva närgånget om människors öden på bara ett fåtal sidor. Och det är lätt att förstå varför hon har fått nobelpriset i litteratur. Hon skriver otroligt fina karaktärer som man kommer väldigt nära inpå livet och de känns verkliga.

Beskrivningen av relationerna mellan karaktärerna och deras vardag är också väldigt bra. Men jag kan ändå inte hjälpa att tycka att novellerna är lite korta. Man vill fortsätta läsa om dem man precis lärt känna. Och det är ju i sig en hyllning till Alice Munros text då man hoppas att den inte tar slut. Men det gör de, alla tio korta noveller. Och det känns som om boken aldrig riktigt började. Problemet ligger hos mig och min förkärlek för långa berättelser, inte hos Alice.

Boken är absolut läsvärd och otroligt välskriven.

 

6 reaktioner på ”Alice Munro: För mycket lycka

  1. Ping: Kaosutmaningen 2017 | Bina's Books

  2. Ping: Den finlandssvenska läsutmaningen 2017 | Bina's Books

  3. Jag gillar inte heller korta noveller, men kanske jag kunde läsa denna bok då den är så välskriven. Eventuellt lägger jag ned boken i tid och läser ej halva natten. Sen kan jag läsa nästa novell följande kväll.

    Gilla

  4. Visst var det någon som sa att de flesta romaner skulle må bra av att bantas ner till noveller. Jag tycker också att det är trist när en riktigt bra historia bara tar tvärt slut, så som det kan kännas ibland när man läser noveller. Men en bra novell kan fokusera med stor ljusstyrka på sitt tema. Och en bra roman kan gestalta med bredd och djup. Men läser jag noveller så vill jag bara läsa en i taget.

    Gilla

  5. Ping: Lästa Mars 2017 | Bina's Books

Kommentera

