Jan-Philipp Sendker: Viskande skuggor

9789137149264_200x_viskande-skuggor

Bokens titel: Viskande skuggor
Författare: Jan-Philipp Sendker
Originalets titel: Das flüstern der shatten
Översättare: Lisbet Holst
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2017
Antal sidor: 361
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Niklas Falk
GoodReads medelbetyg: 3.64
Boktipset förväntat betyg: –
Betyg: 2

Handling

Paul Leibovitz är journalist och bor ensam i sitt hus på en liten ö utanför Hongkong. Han sörjer sin döde son Justin och har frivilligt isolerat sig. Men då han träffar Elisabeth Owen, en amerikanska vara 30-årige son har försvunnit under en affärsresa i Kina, bryter han sin isolering. Paul bestämmer sig för att hjälpa Elisabeth och kontaktar sin vän Zhang som jobbar inom säkerhetspolisen. Tillsammans följer de spåren som leder dem allt längre in i Kinas undre värld.

Viskande skuggor är första delen i en thrillerserie som utspelar sig i dagens Kina.

Recension

Jag var tvungen att spola tillbaka några kapitel då jag inte riktigt hade haft fullt fokus då jag lyssnade och jag misstänker att det hade varit bättre att läsa den här boken. Fast det är det ju alltid, men jag tror att det hade varit lättare att hänga med om man läst istället för att lyssna. Det finns många karaktärer med lik-klingande namn och jag har lite svårt att minnas vem som är vem.

Efter ett tag, och efter en mera uppmärksam omläsning, går det bättre. Men jag har ändå lite svårt att få en känsla för karaktärerna. Det känns lite synd för i botten tycker jag att boken känns spännande och att handlingen är genomtänkt. Men jag får inte riktigt tag i den. Texten är dock välskriven och jag tror att någon som är mera förtjust i deckare av det här slaget troligen gillar den mera än vad jag gör. Jag tror helt enkelt att problemet är valet av bok från min sida.

En reaktion på ”Jan-Philipp Sendker: Viskande skuggor

  1. Ping: Lästa Mars 2017 | Bina's Books

Kommentera

