Curtis Sittenfeld: Sanning och skvaller

9789146232483_200x_sanning-och-skvaller

Bokens titel: Sanning och skvaller
Författare: Curtis Sittenfield
Originalets titel: Eligible
Översättare: Molle Kanmert Sjölander
Förlag & år: Wahlström & Widstrand 2017
Antal sidor: 461
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Gunilla Leining
GoodReads medelbetyg: 3.64
Boktipset förväntat betyg: 3.5
Betyg: 3

Handling

En modern version av Stolthet och fördom sägs det. Sanning och skvaller handlar om familjen Bennet och är en ordentlig amerikansk dokusåpa. Döttrarna i familjen är totalt fem stycken: de äldsta Liz som redan är i ett förhållande, men håller det hemligt, och yogafantasten Jane som tillsammans bor i New York. De yngsta Kitty och Lydia som mest är fokuserade på sitt utseende. Och till slut mellansystern Mary som är en smått introvert akademiker, med undantag för hemliga utflykter på tisdagarna. Då deras pappa får problem med hälsan återkommer de alla hem till det stora Tudor-huset i Cincinnati. Mamma Mrs Bennet känner sig misslyckad då hon inte har lyckats gifta bort sina två äldsta vuxna döttrar som båda är över 30 och hon tröstshoppar på nätet och får leveransen som aldrig ens blir öppnade. De tre yngsta döttrarna fokuserar på sitt och roar sig vidare på bekostnad av föräldrarna utan att veta om sina föräldrars ekonomiska problem. De äldsta systrarna Liz och Jane försöker hitta lösningar till den besvärliga situationen. Då dyker den välställda Chip Bingley upp och är den perfekta eftertraktade singelkillen som mamma Bennet bjuder in för att träffa och förhoppningsvis falla gör någon av hennes döttrar. Han har nyligen varit huvudstjärnan i ett dokusåpan singel söker kärleken, där han ändå inte lyckades träffa den rätte.

Recension

Sanning och skvaller är en roman om både lyxliv och glimmer, men också om komplicerade förhållanden och förväntningar av livet. Det är små-komplicerat i början att hålla ordning på alla systrar, men då jag klurat ut att de är totalt fem stycken, och faktiskt har samma namn som i stolthet & fördom, går det lite bättre. Men jag tycker att karaktärerna känns lite krystade, de är som karikatyrer av vad de var tänkta att vara. Och det är svårt att få någon som helst känsla för någon av dem.

Romanen har liknelser till stolthet och fördom i att det handlar om kärlek och förhållanden, men det gör ganska många andra romaner, och där slutar faktiskt likheterna (förutom de samma namnen då såklart). Jag tycker den här romanen har fått ganska mycket uppmärksamhet och jag är ärligt talat lite överraskad över det. Jag tycket den är ganska ytlig och handlingen är lite långsökt och smått ansträngd. Jag har helt enkelt lite svårt att bli invävd eller gripen av den. Men samtidigt kan jag se den som en lättsam och lättläst underhållning. En ganska typisk chick-lit bok skulle jag väl kunna säga. Och sist och slutligen är det en helt ok bok, som blir bättre ju längre in i boken man läser. Den är som sagt roande och underhållande.

Jag saknar lite humor i boken, något som jag fått för mig skulle förekomma, och medan jag läser börjar jag fundera att det kanske är något som har försvunnit i översättningen.

Uppläsaren Gunilla Leining är väldigt behaglig att lyssna på och jag gillar verkligen hennes sätt att läsa böckerna, utan överdriven tolkning av röster och inlevelse. Jag vill ha texten som den är och stå för inlevelsen och fantasin själv, såsom jag gör då jag läser boken själv.

3 reaktioner på ”Curtis Sittenfeld: Sanning och skvaller

  1. Om du bara visste vad skönt det är att läsa detta. Trodde jag var den enda som inte uppskattade den till fullo. Tyckte den kändes väldigt krystad och faktiskt lite tramsig, men ändå underhållande 🙂

    Liked by 1 person

  2. Ping: Lästa Mars 2017 | Bina's Books

Kommentera

