Yaa Gyasi: Vända hem

IMG_3739

Bokens titel: Vända hem
Författare: Yaa Gyasi
Originalets titel: Homegoing
Översättare: Inger Johansson
Förlag & år: Norstedts förlag 2017
Antal sidor: 367
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 4.41
Boktipset förväntat betyg: 3.8
Betyg: 4.5

Handling

Vända hem handlar om slavhandeln och dess konsekvenser under flera generationer, från 1700-talet fram till nutid. Vi följer två systrar som ovetandes av varandra har väldigt olika öden. Effia har blivit bortgift med den vita engelska guvernören och Esi fnitter fängslad som slav och ska säljas. Sedan följer vi deras familjer och öden fram till nutid.

Recension

Jag vet inte om det är att fuska men jag tänkte bocka av nummer 31. En bok som utspelar sig före år 1900 i Kaosutmaningen 2017 med den här boken, som börjar under 1700-talet och alltså delvis utspelar sig innan år 1900.

Vända hem är Yaa Gyasis debutroman. Hon är född 1989 i Ghana men bor numera i USA. Jag tänkte genast på Alex Haleys bok Rötter då jag först hörde talas om den här och blev ordentligt nyfiken på att få läsa den. Och jag kan genast säga att jag inte blev besviken. Att den dessutom fått en hel hop med hyllningar ökade min iver att få tag i boken.

I Vända hem får vi läsa om slaveriet från två olika synvinklar, både från slavhandlarens och slavens perspektiv. Historien är uppdelad på två olika släktled och berättas som en generation och en person per kapitel. Varje kapitel är nästan som en novell i sig själv, men de är ändå otroligt fint bundna till varandra så att man verkligen känner av släktskapet av den förra karaktären man precis lärt känna och lämnat i föregående kapitel. Öden binds samman och viktiga livsbeslut påverkar släktens fortsatta framgång.

Det här var en helt fantastiskt bra och stark debutroman, som är både vackert skriven och ger en känsla av ordentligt och noggrant researcharbete om historia och bakgrund. Vända hem väcker starka känslor, är intressant, spännande och välskriven och jag rekommenderar den varmt.

3 reaktioner på ”Yaa Gyasi: Vända hem

  1. Ping: Kaosutmaningen 2017 | Bina's Books

  2. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

