Maria Hamberg: Till min allra bästa vän

Hamberg omslag original-ny.indd

Bokens titel: Till min allra bästa vän
Författare: Maria Hamberg
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Ordfront förlag 2017
Antal sidor: 298
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: bok
GoodReads medelbetyg: –
Boktipset förväntat betyg: 4.5
Betyg: 5

Handling

På 70-talet få Kristina är ung flyttar hon från Ångermanland till London där hon ska jobba som au pair hos en välställd familj. Där träffar hon Anabell och genom gemensamma erfarenheter då de stöttar varandra blir de vänner för livet. Vi får följa Kristina i de svåra första stunderna i London, då skillnaderna till hennes hemby är enorma, och genom livet då hon träffat sin man Bengt och de får sin dotter Elsa.

Recension

Ett stort tack till Ordfront Förlag för recensionsexemplaret.

Redan på de första sidorna är jag lyckligt häpen över de fina beskrivningarna av kände karaktärer och omgivning och det vackra språket. Ett språk som verkligen får dig att känna att du är där på plats i köket med den sexåriga Kristina och hennes mamma då de bakar en kaka.

Jag har själv känt det där pirret, den djupa önskan att kunna prova sina egna vingar och resa utomlands. Jag har dock aldrig jobbat som au-pair, men jag har bott i England i nästan 4 år. Det är ett tag sedan, men inte så långt bak i tiden som 70-talet såsom i den här romanen. Jag minns glädjen jag kände när det visade sig att det blev möjligt med en resa och Kristinas glädje i boken är välformulerad så att man verkligen känner av den. Men jag hade en betydligt mycket enklare start i London än vad stackars Kristina har.

Igenkänningsfaktorn är hög, men inte alltid i samma karaktär. För min del växlar det mellan Kristina och Annabell. Kristina då hon tar sig utomlands på egen hand och Annabell då hon jobbar på sin karriär och doktornsavhandling. Men jag tror att många känner igen sig i någon av de många olika livssammanhangen.

Berättelsen växlar mellan nutid när Kristina är äldre, ligger i sjuksäng och minns dåtiden när hon bodde i England och en tid däremellan då Kristina och vännen Anabell fortsätter hålla kontakten trots att det blir mer och mer besvärligt på grund av omständigheterna. Ett helt liv, eller flera egentligen, ryms i den här oändligt fina boken. Både sorg, glädje, osäkerhet, kärlek, olycka och smärta. Precis som ett liv i verkligheten. Och man får som läsare fundera på viktiga frågor såsom modet att inte alltid välja den lätta vägen, att medge då allt inte blir som man tänkt sig och kanske även att lägga sig i de näras och käras liv då det verkligen behövs.

Det här är ingen solig eller genomlycklig berättelse, tvärtom är den känslomässigt ganska tung men däremot inte alls tungläst. Till min allra bästa vän är en ofattbart vackert skriven roman om svåra livssituationer och man känner verkligen av den förkrossande sorgen i de förekommande förödande livshändelserna. Karaktärerna Kristina och Anabell uppvisar en oerhörd styrka att klara av det livet slänger i deras väg. Men också vikten av nära förhållanden och goda vänner att dela smärtan med är uppenbar.

Jag gillade den verkligen, rekommenderar den varmt och ska själv definitivt kolla upp Maria Hambergs tidigare böcker.

 

 

3 reaktioner på ”Maria Hamberg: Till min allra bästa vän

  1. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

