Eli Åhman Owetz: Hemma hos Bettan

IMG_3807

Bokens titel: Hemma hos Bettan
Författare: Eli Åhman Owetz
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bokfabriken 2017
Antal sidor: 288
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.24
Boktipset förväntat betyg: 3.4
Betyg: 3

Handling

Hemma hos Bettan handlar om de tre barndomsvännerna Bettan, Carina och Matte som har fastnat i en grå vardag. Bettan jobbar som busschaufför men har helt andra drömmar. Carinas liv förändras drastiskt då hon tvingas lämna plats för yngre kolleger på sin alltmer digitaliserade arbetsplats. Och så Matte som stretar på med en författarkarriär som inte riktigt vill ta fart. Då bestämmer de sig för att åka tillbaka i tiden på en nostalgisk retro-resa som ger dem den perfekta affärsidén.

Recension

Tack till Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Jag har på senaste tiden läst en hel del böcker (Eva Swedenmark: om ni inte börjar leva gör jag slut, Hendrik Groen: små ögonblick av lycka (men rätt mycket elände med), Hundraåringen osv.) som handlar om lite äldre människor. Folk som inte längre är i den trendiga åldern (runt 20!?) utan sådana i den åldern som jag kan tycka varit lite mera i skymundan förr. Nu är ju inte Bettan, Matte och Carina speciellt gamla, de är bara strax över 50, men ändå känner de sig som om deras bästa tid passerat. Kanske beror valet av böckerna på att jag själv heller inte längre är någon springchicken, som man säger på engelska, men så himla gammal varken är jag eller känner jag mig. Faktiskt så är jag hela 10+ år yngre än Bettan, Matte och Carina. Hursomhelst, så är det kul att läsa om annat än 20-åriga människor och att deras liv och äventyr fortsätter precis på samma sätt som för alla yngre generationer. Man kanske ska ta de här böckerna som en uppmaning att fortsätta leva och göra det man trivs med, att inte falla in i någon slags gamlingslunk. Eller man kanske får ta det som ett slags bevis på att livet verkligen inte är slut då man fyller 40 eller 50. Eller 70 eller 80 heller för den delen.

Hemma hos Bettan har en allt igenom varm känsla, en skön feelgood roman. Berättelsen skiftar i början mellan nutid och dåtid på ett avslappnat och trovärdigt sätt. Vi lär känna Bettan, Matte och Carina såsom de var på 70-talet. Sedan fortsätter handlingen mest i nutid.
Man går verkligen känslan av att det är ett kompisgäng som minns tiden som varit. Omgivningarna är detaljerat beskrivna och man får en klar bild av miljön där de vistas eller det de minns. Dessutom tyckte jag det var ett plus att det inte endast var ett gäng tjejer utan att även Matte, en kille, fick vara med. Så ser mina kompisgäng ut och det kändes faktiskt mera trovärdigt.

Jag älskar idén av ett retro-retreat, men jag skulle kunna utveckla idén vidare att ha tema-baserad åldringsvård i framtiden beroende på vilken musik man lyssnade på som ung till exempel. Ett för hiphoppare, ett för hårdrockare, ett annat för dansmusik, schlager och så vidare. Skulle ju vara hur kul som helst och man lär ju inte börja lyssna på något nytt bara för att man blir äldre. Eller hur!?

Hemma hos Bettan är en snabbläst, härlig roman som lämnar en med en glad känsla i kroppen. En äkta feelgood roman som jag rekommenderar varmt.

En reaktion på ”Eli Åhman Owetz: Hemma hos Bettan

  1. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

