Chimamanda Ngozi Adichie: Brev till en nybliven förälder

9789100172848_200x_brev-till-en-nybliven-foralder-ett-feministiskt-manifest-i-femton-punkter_haftad

Bokens titel: Brev till en nybliven förälder
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Originalets titel: Dear Ijeawele, or a Feminist Manifesto in Fifteen suggestions
Översättare: Emö Malmberg
Förlag & år: Albert Bonniers Förlag 2017
Antal sidor: 80
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: e-bok
GoodReads medelbetyg: 4.56
Boktipset förväntat betyg: 4.1
Betyg: 3.5

Handling

Chimamanda Ngozi Adichie har i ett brev till sin väninna skrivit femton råd till nyblivna föräldrar om hur man borde uppfostra sin dotter. Hur lär man sitt barn att bli trygg i sig själv? Hur är man en bra feministisk förälder? Läsvärda tankar om värderingar och ansvar och hur vi för vidare dessa till våra barn.

Recension

Adichie säger i början av boken att det är svårt att ge råd om feminism till en förälder då man inte har några barn själv, och att hon nu som nybliven förälder känner sig mera ödmjuk inför barnuppfostran, och skall själv försöka följa sina egna råd.

Av de femton råd som hon skriver om är det här några exempel. Lär din dotter att:
• ”Eftersom du är flicka” är aldrig en anledning till något. Någonsin.
• läsa och älska böcker.
• ifrågasätta språket. Såsom användandet av prinsessa.
• Hon inte behöver vara till lags.

Adichie skriver också om hur indelat både kläder och leksaker fortfarande är i butikerna. Vilket är konstigt då till och med jag, som närmar mig 40, lekte mycket med så kallade pojkleksaker redan då jag var liten. Varför har det inte blivit någon ändring på detta kan man undra?

Med många andra tankeväckande punkter diskuterar hon vikten av att tänka efter både hur vi beter oss och hur vi pratar med små blivande självständiga kvinnor.

Den här korta, men innehållsmässigt viktiga bok, var väldigt intressant att läsa och den väcker många funderingar. Dessutom tar det bara mellan en kvart till en haltimma och det tror jag att vi alla har tid till 🙂

”Jag är lika viktig. Punkt.”

2 reaktioner på ”Chimamanda Ngozi Adichie: Brev till en nybliven förälder

  1. Jag tror denna bok är till stor nytta för alla föräldrar, men speciellt för föräldrar till små flickebarn. Jag tror att jag också, som farmor, till både en liten flicka o pojke, kan ha nytta av denna bok, emedan jag själv fick en helt annan uppväxt och jag skulle vara duktig och alla till lags.

    Liked by 1 person

  2. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

