Mary Ann Schaffer & Annie Barrows: Guernseys litteraturs- och potatisskalspajssällskap

IMG_3834

Bokens titel: Guernseys litteraturs- och potatisskalspajssällskap
Författare: Mary Ann Shaffer och Annie Barrows
Originalets titel: The Guernsey literary and Potato peel pie society
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag & år: Brombergs förlag 2009
Antal sidor: 309
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Ellen Jelinek
GoodReads medelbetyg: 4.11
Boktipset förväntat betyg: 3.5
Betyg: 3

Handling

Året är 1946 och London försöker återhämta sig efter andra världskriget. Författaren Juliet Ashton funderar över sin nästa bok då hon får ett brev av en man som hon aldrig har träffat, Dawsay Adams från ön Guernsey i Engelska kanalen. De börjar bervväxla och han berättar om öns läsecirkel; Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Efter ett tag har Juliet inlett brevväxling med flera av sällskapets medlemmar och har fängslats av deras öden och berättelser om lovet på ön, speciellt om hur de haft det under kriget då ön var ockuperat av nazisterna. Hon bestämmer sig för att besöka ön, en resa som förändrar hennes liv.

Recension

En varm feelgood bok om det härliga ämnet böcker. Lite grann i alla fall, men litteratur och potatisskalspajsällskapet handlar om så otroligt mycket mer än så. Den har även en mera sorgsen och allvarligare sida i och med det nazistiska ockupationen och de svåra krigsåren. Man får faktiskt både fnissa och gråta om vartannat.

Romanen börjar med brevväxlingen och då jag lyssnade till boken hade jag emellanåt svårt att följa med i svängarna, men då man fick grepp om karaktärerna blev man snabbt indragen i deras öden, precis som Juliet blir. Karaktärerna är välskrivna och lätta att falla för, de känns trovärdiga och äkta. Men formen på berättelsen drog tyvärr ner lite på betyget.

Romanen handlar alltså om andra världskriget, men från en helt ny vinkel. I alla fall för mig. Jag har inte tidigare löst om tyskarnas ockupation av kanalöarna.

Det här var en vackert skriven roman med en intressant handling.

2 reaktioner på ”Mary Ann Schaffer & Annie Barrows: Guernseys litteraturs- och potatisskalspajssällskap

  1. Jag har läst otroligt många krigsböcker och är rent av sagt trött på dem, men det positiva var att jag läste dem på finska och lärde mig finska med hjälp av böckerna. Gamla finska ord dyker upp ibland då jag talar finska.
    Jag kan mycket väl tänka mig att läsa en litet annorlunda och roligare krigsbok om ön i kanalen och nazistockupationen och livet efter det.

    Liked by 1 person

  2. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

