Agnés Ledig: Det vi inte visste var lycka

IMG_3840

Bokens titel: Det vi inte visste var lycka
Författare: Agnés Ledig
Originalets titel: Juste avant le bonheur
Översättare: Marianne Tufvesson
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2015
Antal sidor: 301
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Louise Raeder
GoodReads medelbetyg: 3.9
Boktipset förväntat betyg: 3.0
Betyg: 2

Handling

Det här är en feelgood roman på franska, eller ja, den är ju översatt till svenska, men… ja ni fattar. Julie, en ensamstående mamma, jobbar som kassörska i en stor matvaruaffär. Hon stretar på och står ut på grund av sin älskade son Lulu. Paul råkar handla där precis då hon haft en dålig dag och fäller en tår. Han visar henne medkänsla och bjuder ut henne på lunch, vilket blir början på en oväntad vänskap. Julie och Lulu följer med Paul och hans vuxna son på semester till Bretagne, en resa som får ett oväntat slut som vänder på hela Julies hela tillvaro. Tillsammans tar de sig igenom de svåra tider de alla på sitt sätt går igenom.

Recension

Det vi inte visste var lycka är en bok om vänskap, kärlek, förväntningar och livet i stort egentligen. Jag gillade den oväntade vänskapen mellan den unga Julie och den lite äldre Paul, han som åldersmässigt lika gärna kunnat vara hennes pappa. Beskrivningen om vilka oväntade fördelar det kan bringa att vidga sina vyer på det sättet och vara öppen för vänskap även med de som inte är en självklarhet var väldigt fin. Speciellt i motgångarna i livet. Men jag hade gärna sett en lite bredare eller kanske djupare genomgång av fördomarna för det intresse en äldre man visar en ung kvinna.

Julie jobbar som kassörska och diskuterar de olika kunderna, hur folk behandlar dem som luft eller som någon slags maskin utan att ge dem så mycket som en blick. Eller kanske ännu värre, förväntar sig att alltid ha rätt som kund oberoende vad de gör. Jag vet exakt hur hon känner det! Jag har jobbat som kassörska då jag var yngre och även om det är ganska länge sedan så försöker jag minnas den tiden då jag handlar. Egna erfarenheter brukar ju vara ett bra sätt att lära sig hur man kan bemöta andra människor i olika situationer.

Det vi inte visste var lycka är en varm berättelse om vänskap, kärlek av olika slag och om vänlighet mellan människor. En skön roman som lämnar en glad känsla efter sig, en tro på mänskligheten. Trots att jag njöt av att lyssna till boken hade jag lite svårt att fastna för karaktärerna, jag tyckte att de inte var helt trovärdiga. De var nästan lite för perfekta i sitt sätt att vara, som att strunta i alla fördomar och i sin öppenhet för olikheter. Jag tror det skulle ha gett ett annat dimension till boken om de inte varje gång varit så medgörliga. Därför drog jag ner lite på mitt betyg, trots att jag tyckte boken var välskriven och underhållande.

3 reaktioner på ”Agnés Ledig: Det vi inte visste var lycka

    • Ja den var väldigt fin på sitt sätt. Jag gav den ändå ganska lågt betyg, jag tror jag läst så många oerhört bra böcker på sista tiden så jag blivit lite strängare i min bedömning. Även om jag skulle vilja tänka att jag håller samma skala hela tiden 😌

      Gilla

  1. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

