Edith Hahn Beer: Den tyske officerens hustru

IMG_3797

Bokens titel: Den tyske officerens hustru
Författare: Edith Hahn Beet med Susan Dworkin
Originalets titel: the Nazi Officer’s wife
Översättare: Margareta Eklöf
Förlag & år: Bokförlaget Atlantis 2016
Antal sidor: 249
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 4.14
Boktipset förväntat betyg: 4.0
Betyg: 4.5

Handling

Det här är Edith Hahn Beers berättelse om hur hon överlevde förintelsen. Hon var en frispråkig och högt utbildad kvinna i Wien då kriget utbröt och hon insåg att det var klokast att gå under jorden för att överleva då nazisterna tog makten. Med hjälp av en väninnas identitet kunde hon fly till Mûnchen där hon levde som en tysk, icke-judisk obildad kvinna. En tysk officer och nazist förälskar sig i henne och trots att Edith slutligen berättar för honom att hon är judinna gifter de sig och han hjälper henne att bevara hennes hemlighet.

Recension

Tack till Bokförlaget Atlantis för recensionsexemplaret.

Jag har läst oerhört många böcker om andra världskriget och förintelsen, och varje gång tycker jag det är lika intressant, sorgligt, krossande och alltid lika läsvärt. Även om det finns så många böcker om ämnet tycker jag att varje bok är viktig, varje enskild historia måste få berättas. Och jag läser gärna varje personlig skildring. De är alla lika viktiga. Ofta slås jag av förundran över människors mod i sådana extrema situationer och undrar om det bara är i vissa som den starka överlevnads instinkt slår till. Vad kan förbereda en människa med en sådan styrka? Skulle jag vara en av dem?

Precis som så många innan, imponerar Edith Hahn med sitt mod, sin handlingskraft och styrka då hon överlever kriget i arbetsläger och senare genom att dölja sin riktiga identitet. Man kan inte ens fantisera hur svårt och skrämmande det måste ha varit. Edith själv verkade känna att hennes lidande inte var jämförbart med de som hade överlevt förintelselägren, men kan man verkligen göra en sådan jämförelse? Att överleva och att lida har väl ändå inga regler eller grader, antingen har man gjort det eller också inte. Jag tycker hon är en hjälte!

Edith skriver detaljerat om hur nazismen tog sin början i Österrike, om hur befolkningen förminskar vikten av de fördomar som florerar i hopp om att situationen inte är så allvarlig som den är. Jag tycker det är en väldigt viktig tanke som man kan fundera på även i dagens läge. Vi får inte ignorera de tecken på främlingsfientlighet som helt klart finns runt om oss, inte förminska de tecken som tyder på en ändring åt fel håll. Det har hänt förut och det kan hända igen om vi inte tar tidiga varningstecken på allvar. Vi får inte se mellan fingrarna och tillåta sådant.
I vissa fall fungerar väl denna självvalda ignorans som ett sätt att bevara hoppet, att fortfarande tro på framtiden då det är ganska uppenbart att många inte har någon sådan. I en tid av hopplöshet fungerar väl fantasin och drömmarna som ett slags drivkraft för att orka leva vidare.

Det här är en intressant, välskriven, stark, men sorglig bok om en ung kvinnas överlevnad och liv under andra världskriget. Hennes berättelse och öde fängslade mig från första början och jag sträckläste boken med hjärtat i halsgropen.

Läs den!

3 reaktioner på ”Edith Hahn Beer: Den tyske officerens hustru

  1. Jag satt boken på min läslista och läser den gärna trots att jag läst tidigare otroligt många böcker om nazisterna och judarna under andra världskriget. Jag tror detta är en mycket stark personlig skildring om Ediths lidande under kriget.

    Liked by 1 person

  2. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

