E L Dezmin: Wicked game

IMG_3847

Bokens titel: Wicked game
Författare: E L Dezmin
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: DareMe Publishing 2017
Antal sidor: 302
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 5.0
Boktipset förväntat betyg: 4.7
Betyg: 2.5

Handling

Nike Gadd är ingen, eller hon har varit det och sedan efter en olycka försvann hon och blev ingen. Hon jobbar som rättsvrängare för de som räddade henne. Men hennes liv ligger också i deras händer. En rättsvrängare styr domstolsförhandlingarna i en önskad riktning, enligt önskan av de som betalar och som är uppdragsgivaren. Nämndemännen i den annalkande domstolsförhandlingen har olika bakgrund, en sverigedemokrat och en kristdemokrat. Men en av dem har en annan agenda. Wicked game är en psykologisk thriller om möjligheten att styra någon annans vilja och således slutresultat.

Recension

Tack till DareMe Publishing för recencionsexemplaret.

Wicked game är Del 1 i den planerade gameduologin. Det är en psykologisk spänningsroman, en thriller och jag måste börja med att påpeka att det inte är den typen av bok jag vanligtvis läser. Men efter en lite långsam start, så fastnade jag ändå i berättelsen och tyckte den tidvis var riktigt spännande.

Språket däremot är lite för coolt eller tufft och lite väl besserwisser-aktigt för min smak. Boken är skriven i jag form, med en berättarröst så det blir liksom lite för mycket av den tuffa stilen. Det hade kanske funkat bättre om bara vissa diskussioner eller meningar var skriven så, istället för hela boken. Men det är nog en smaksak.
Sedan tycker jag att huvudkaraktären är oväntat osmart och klumpig, speciellt efter att hon först blir beskriven som den kallaste och skarpaste av kriminella. Jag tycker i och för sig att det är lite komiskt och gör det lättare att gilla henne, vilket jag annars finner lite svårt, men det känns som om det kanske inte var helt meningen. Hon bränner av ett skott i misstag, hon tappar sin mobil, försäger sig i fel situation och så vidare. Alltså inga stora misstag, men det minskar ju hennes trovärdighet som en slipad kriminell. Men hon är en hal typ, svår att greppa och det är hon på grund av det hemliga arbetet hon utför. Och hennes karaktär är alltså på så vis riktigt välskriven.

Det finns en hel del intressanta diskussioner och påståenden om både politik, psykologi och människors vanor och ovanor. Huruvida de stämmer eller inte är oklart och diskutabelt, men de är i alla fall skrivna på ett underhållande sätt.

Det är en väldigt obehaglig tanke att det skulle finnas rättsvrängare som styr rättsprocessen i en önskad riktning, med ekonomisk vinst som det ändå egentliga målet. Och både det och mycket annat i boken imponerade på mig med författarens tydliga fantasi och berättarkonst.

Även om det här inte riktigt var min typ av bok, tycker jag att den ändå var genomtänkt och välskriven. Jag tror att den kommer gillas starkt av dem som vanligtvis också läser thrillers av det här slaget.

2 reaktioner på ”E L Dezmin: Wicked game

  1. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

