Jan Bylund: Stockholmsjävlar

IMG_3871

Bokens titel: Stockholmsjävlar
Författare:  Jan Bylund
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2015
Antal sidor: 174
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.0
Boktipset förväntat betyg: 2.6
Betyg: 2

Handling

Jan Bylund är en komiker, och lantis, som i den här boken skriver skojiga och ibland träffsäkra oneliners om Stockholmare.
Resten av Sverige ser Stockholmarna som självgoda, bortskämda, stressade och osociala.

Du vet att du är Stockholmsjävel när:
Du inte fattar att du också har dialekt
Du inte har en aning vilka dina grannar är
Du tror att rödljus är mer ett förslag än en lag
Du vet att du ska stå till vänster i rulltrappan
Du låtsas sova så du inte ska behöva ge upp din plats på bussen, för äldre eller gravida
Du inte använder bilen på flera dagar eftersom du hittat en perfekt p-plats där du bor
Du nån gång har blivit påkörd av en cyklist
Du hoppar till då dörrklockan ringer

Recension

Det här är en av de sex böcker som jag vann i tävlingen som Bonniers Bokklubbar ordnade på Instagram.

Nu är jag ju varken svensk (eller jo, jag har ju svenskt pass nuförtiden, men är inte infödd svensk) utan finlandssvensk, dvs finne. Eller Stockholmare heller, men jag har bott i Stockholm i ca 12 år. Och även om jag känner igen mig själv på några punkter så är jag långt ifrån en Stockholmsjävel. Jag bor ju i Uppsala nu 😄

Det här är en humoristisk bok som prickar in lite skojiga karaktärsdrag på Stockholmare och även finner några smarta och komiska fakta om huvudstaden.

Kan vara rolig att ge som gåva åt någon som bor i Stockholm. Men man får då vara lite försiktig och försäkra sig om att den personen har humor och lite tjock hud för det är ingen snäll bild av Stockholmarna som beskrivs i den här boken.

En reaktion på ”Jan Bylund: Stockholmsjävlar

  1. Ping: Lästa April 2017 | Bina's Books

Kommentera

