Alex Schulman: Glöm mig

IMG_3881

Bokens titel: Glöm mig
Författare: Alex Schulman
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bookmark förlag 2016
Antal sidor: 254
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Alex Schulman
GoodReads medelbetyg: 4.03
Boktipset förväntat betyg: 4.5
Betyg: 4

Handling

I Glöm mig berättar Alex Schulman om sökandet efter försoning med sin alkoholiserade mamma. Han beskriver väldigt öppet och ärligt sin uppväxt och problemen med att leva med en djupt alkoholiserad mamma. Hur han desperat strävar efter att vara till lags och hoppas att mamman ska ha en bra dag. Hur han som vuxen hela tiden önskar att han ska kunna reparera den dåliga relationen mellan dem.

Recension

Jag har inte läst Alex Schulmans tidigare böcker, så jag kan inte jämföra den här med dem. Men av de recensioner jag har läst verkar den här vara den bästa av dem. Och ärligt talat hade jag inte tänkt läsa någon av hans böcker, men lockades av de fina recensionerna. Och så har ju Glöm mig blivit nominerad till Årets bok, så för att kunna rösta rättvist så vill jag läsa så många som möjligt av de nominerade böckerna. Således även den här. Och jag är glad över att jag gav den en chans.

Glöm mig är en lite tung och väldigt smärtsam, utlämnande och otroligt personlig skildring av Alex Schulmans förhållande till sin alkoholiserade mamma. Hur han törstar efter hennes uppmärksamhet och kärlek, om hans önskan om försoning med sin mamma. Men jag får en känsla av att det också handlar om skuldkänslor och ett letande efter en förklaring till varför han själv blev som han blev. Fina minnen av hans gemensamma stunder tillsammans med mamman blandas med plågsamma sådana.

Beroendeproblematik är oerhört komplicerat och hur de närmaste och speciellt barnen påverkas av olika beroenden är ett viktigt ämne. Beskrivningen i Alexs bok om hur man inte får tala om mammans problem, trots att det är så tydligt att alla vet om situationen, är otroligt välskriven. Och om hur alla tassar runt både problemet och runt mamman, så att hon inte ska bli upprörd. Samtidigt som mamman själv verkar ha varit ganska vass och dömande.

Jag funderade lite grann på det här, då jag har fått en bild av Alex Schulman att även han kan vara ganska vass och dömande ibland. Speciellt på sin blogg några år sedan. Och det gjorde mig glad att han även tog upp detta i boken och diskuterar sin rädsla att bli alltför lik sin mamma, och hur han försöker undvika att döma och kommentera elakt. Att det är något han själv har funderat på.

Jag tycker den här boken är viktig ifråga om hur illa barn kan gå på grund av sina föräldrars beroende eller beteende. Hur barn älskar sina föräldrar villkorslöst och på något sätt vill skydda dem, trots deras tillkortakommanden. Trots att det är föräldrarna som är själva problemet och som orsakar den största skadan. Hur ett barn trots sin mammas elakhet, psykologiska- eller beroendeproblem, bara vill ha lite uppmärksamhet och kärlek av just den mamman. Den ända mamman.

Den här boken är verkligen läsvärd, men var beredd på att den är innehållsmässigt ganska tung, lite sorgsen och den berör på djupet.

3 reaktioner på ”Alex Schulman: Glöm mig

  1. Denna bok lämnade ett starkt intryck på mig. Författaren Alex skriver väldigt öppet om sin mamma vars alkoholism döljs av alla hennes närmaste, men ändå känner alla till det och det talas inte om det .Lilla Alex vill ha sin mammas uppmärksamhet och hela hans uppväxt och vuxenliv påverkas aatt hans alkoholiserade mamma nonchalerat honom. Ingen ser och hör honom o han är rädd för att ärva mammans beteendemönster. Författaren Alex beskriver väldigt bra hur oerhört viktigt det är för ett barn att få trygghet och kärlek, samt godkännande av sina föräldrar.

    Gilla

  2. Ping: Lästa Maj 2017 | Bina's Books

Kommentera

