Patrik Rowinski: Bortom tanke

Bokens titel: Bortom tanke
Författare: Patrik Rowinski
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Go Mental AB 2017
Antal sidor: 144
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 4.0
Boktipset förväntat betyg: –
Betyg: 4

Handling

Bortom tanke beskriver de så kallade Tre principer (sinne, medvetande och tanke) via vilket man ska kunna finna ro och välmående. Tanken beskrivs som ett konstant flöde som vi inte har någon kontroll över, men hur vi ändå kan fastna i oönskade känslor på grund av vilka tankar vi låter ta plats.
Med inspiration av Zen, Taoism och Advaita beskrivs en tusenårig visdom som nu kombineras i de mera moderna Tre principerna. Bortom tanke förklarar hur vi kan lära oss att ta oss ut gamla inlärda mönster, idéer och uppfattningar för att må bättre och ha ett mera balanserat liv.

Recension

Tack till författaren Patrik Rowinski för recensionsexet.

Det här är verkligen en tankeväckande bok. Jag märker att jag som forskare genast saknar källor, bevis på fakta, men då jag läser vidare funderar jag om det kanske är mitt intellekt som hämmar min fria tanke. Jag försöker fortsätta läsa med ett öppnare sinne.

Men jag börjar också undra lite över hur mycket av de tankar som diskuteras egentligen kan vara språkliga skillnader. Jag menar att när man säger ”jag är arg” betyder ju inte att min personlighet är arg eller att det är någon definition på mig eller min personlighet. Det är bara ett sätt att tala, det är så man uttrycker sina känslor på det svenska språket. Att man kan diskutera hur vi språkligt uttrycker våra känslor och tankar lika mycket som vad våra tankar är för något i sig självt.

Vad är verklighet och vad är dröm? En lite skrämmande tanke som ger mig lite samma känslor som när jag var barn och trodde att man kan bli galen om man tänker för mycket på rymden. För rymden är oändlig och då kan man aldrig sluta tänka. Är tankarna riktiga bara för att jag har tänkt dem?

I boken beskrivs tanken som ett ofrivilligt flöde som vi inte kan styra, men vi kan välja vilka tankar som får ytterligare uppmärksamhet av oss. Det får mig att börja undra över positivt och negativt inställda människor. Är det så att deras tankeflöde är mera negativt från början eller om de väljer att fokusera på det mera negativa? Och om det i så fall är inlärt? Då kan man alltså styra sitt välmående beroende på vad man väljer att fokusera på i sitt flöde av tankar!?

Mycket av den här boken känns som självklarheter, men de är formade och beskrivna på ett nytt och förklarande sätt. Så att man verkligen börjar fundera över sina egna tankemönster. En smått filosofisk syn på vårt tänkande framförs i den här boken på ett tillgängligt, tydligt och lättläst sätt. Och jag tycker att den viktigaste poängen i boken egentligen är att ha ett öppet sinne, att inte ta sina egna tankar för sanningar. Om man är öppen för olikheter så hanterar man motgångar på ett bättre sätt, utan att behöva bli upprörd. Och det gäller väl i princip för allting, inte bara våra tankar. Öppenhet leder oftast till något positivt.

Jag håller inte med alla de framförda teorierna i boken, och skulle gladeligen fortsätta diskutera och argumentera olika synsätt och vinklar. Men jag tycker Bortom tanke absolut är en läsvärd och intressant bok. Den väcker onekligen många nya tankar om tänkandet.

 

En reaktion på ”Patrik Rowinski: Bortom tanke

  1. Låter som en intressant bok. Jag är av samma åsikt att sina tankar kan man inte direkt styra, men man kan till en viss grad välja de positiva tankarna. Till en viss mån kan det vara inlärt att välja de positiva eller negativa tankarna. Jag tror inte ärftligheten kan inverka. Problem uppstår om våra tankar handlar om vårt eget välmående och vår egen trygghet. Dessa tankar kan vara svåra att styra om något hotar oss själva. Genom öppenhet o acceptans får vi nya tankar. Läser gärna boken!

    Liked by 1 person

Kommentera

