Malin Wollin: Till min dotter

IMG_3925

Bokens titel: Till min dotter
Författare: Malin Wollin
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Piratförlaget 2016
Antal sidor: 252
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Mirja Turestedt
GoodReads medelbetyg: 3.44
Boktipset förväntat betyg: 3.1
Betyg: 4

Handling

Till min dotter är en berättelse om Stella och hennes uppväxt från flicka till kvinna. En stor del av berättelsen fokuserar på tonåren och tankarna kring sitt egentligen jag och sin kropp på den tiden. Hur man formas av sin omgivning och vad man kan göra för att vägar formas enligt en speciell form. Både komiskt och lite tragikomiskt ibland beskriver den en flickas liv.

Recension

Till min dotter är en roman som känns lite som en biografi. Den beskriver de svåra tonåren, med de osäkerheter och nojor som det ofta innebär. Igenkänningsfaktorn är hög på många ställen och högstadietiden kommer fram i minnet som om det var igår. Men däremot känner jag ingen direkt igenkänning till Stella, som jag tycker kan vara lite hård ibland, utan till vissa av de situationer hon beskriver.

Den är skriven i berättarform där Stella, som nu själv har en ung tonårsdotter, riktar sin historia till sin dotter. Otroligt öppet och ärligt, och jag funderar ibland om man verkligen skulle tala så brutalt öppet om allt med en så ung dotter.

Beskrivningarna är ändå ofta träffsäkra och välskrivna, ibland grymt ärliga och rakt på sak så att man nästan kryper ihop av äckel eller genans. Mycket av det hon skriver är sant och sådant man skulle vilja lysa lyktan på för att uppmärksamma dessa orättvisor och kunna få en ändring av dem.
Till exempel tyckte jag att den här romanen har ett viktigt djup i diskussionen om vad en ung flicka kan och ska acceptera eller tolerera när det kommer till sin egen kropp och andras bemötande av både den och henne som person. Att hon alltid ska kräva att bli respekterad och lyssnad på. Men den var inte bara allvarlig eller sorglig, utan också tidvis rolig.

Malin Wollin skriver på ett roande och välformulerat sätt som är riktigt trevligt att läsa. Jag kan varmt rekommendera boken.

En reaktion på ”Malin Wollin: Till min dotter

  1. Ping: Lästa Maj 2017 | Bina's Books

Kommentera

