Camilla Davidsson: Pensionatet vid världens ände

IMG_3943

Bokens titel: Pensionatet vid världens ände
Författare: Camilla Davidsson
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bladh by Bladh 2014
Antal sidor: 327
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Viktoria Flodström
GoodReads medelbetyg: 3.68
Boktipset förväntat betyg: 3.3
Betyg: 3

Handling

Emma är tillbaka i vardagen efter sin livsförändrande vandring längs den kända pilgrimsleden Santiago de Compostela och hon har svårt att komma in i lunken igen. Hon hoppades att vandringen skulle leda till mera långvariga verkningar, med en mer harmonisk tillvaro även efteråt. Men så har det inte riktigt blivit. Emma faller tillbaka i sina gamla dåliga vanor och mår snart lika uselt som innan. Till slut flyr hon, den här gången till ett lite mera närliggande ställe men tillräckligt långt bort för att kännas som världens ände.

Recension

Der här är en fristående uppföljare till Under Vintergatans alla stjärnor och jag läste den innan jag läste den här, så jag har svårt att ha någon åsikt om hur den funkar som en fristående roman. Jag gillade den första kanske lite mera än den här uppföljaren, men skillnaden är minimal. Den första var kanske en aning mera tydlig, den hade en mera självklar handling att följa, så på sätt och vis kan det vara bra att läsa dem i ordningsföljd. Man lär känna Emma och hennes nojor i den första.

Jag gillade ändå att fortsätta följa stackars Emmas strävan till självinsikt, även om jag märker att jag ofta mest tycker synd om henne och ibland tycker att hon är lite väl analyserande. Hon skulle nog må bra av att inte alltid tänka så förskräckligt mycket. Hon behöver bryta sina dåliga vanor och försöka må bra i sig självt utan att definiera sig själv via någon man.

Jag tycker Pensionatet vid världens ände är en lättläst och mysig feelgood roman och jag vill gärna fortsätta läsa om Emma och jag hoppas hon kommer ur sina dåliga vanor.

2 reaktioner på ”Camilla Davidsson: Pensionatet vid världens ände

  1. Ping: Lästa Maj 2017 | Bina's Books

  2. Ping: Camilla Davidsson: Sånger i skymningen | Bina's Books

Kommentera

