Caroline Engvall: Ärren vi bär

IMG_3989.JPG

Bokens titel: Ärren vi bär
Författare: Caroline Engvall
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Southside Stories 2017
Antal sidor: 317
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: E-bok
GoodReads medelbetyg: 4.27
Boktipset förväntat betyg: 4.6
Betyg: 3.5

Handling

Unga flickor hittas döda runtom i Stockholm. Ulrika Stenhammar på Citypolisens har precis återkommit efter sjukskrivning relaterat till en egen tragedi. Hon får i uppdrag att utreda dödsfallen som vid en första anblick liknar självmord. Samtidigt har journalisten Lovisa Ling blivit dödshotad för sina undersökande artiklar och sina åsikter om mäns våld mot kvinnor, samt om flyktingkrisen. Ulrika och Lovisa hjälper varandra i det här fallet som visar sig vara mera obehagligt än vad någondera av dem kunnat föreställa sig.

Recension

Tack till Kalla Kulor förlag för recensionsex.

Jag har tidigare läst 14 år till salu av Caroline Engvall och den gillade jag. Och precis som den, är det här en otroligt obehaglig bok med ett viktigt innehåll. Hur säkert är egentligen nätet för barn och ungdomar. Och hur lätt är det att påverka dem med antingen hot eller just de rätta tröstande orden.

Ärren vi bär är första delen i en trilogi om polisen Ulrika Stenhammar.

Även om jag tyckte att boken är välskriven och definitivt läsvärd så har jag på något sätt svårt att gilla den helt och hållet. Men jag tror att det, lite orättvist nog, beror på att innehållet var så oerhört obehagligt. Lite rått skrivet faktiskt att jag ibland kände mig fysiskt illamående.

Men just därför, att sådan här ilska och ren skär ondska överhuvudtaget kan förekomma. Och att den kan riktas mot både barn och kvinnor är så chockerande och upprörande gör att den här boken borde få mera uppmärksamhet. Det är en roman, men sådant här kan faktiskt förekomma och förekommer på riktigt.

Ärren vi bär en en bra romandebut (jag har för mig att 14 år till salu var en mera faktabok) och jag kan rekommendera den, men med en liten varning om att det inte är någon lätt bok att läsa med tanke på innehållet som är känslomässigt tungt.

3 reaktioner på ”Caroline Engvall: Ärren vi bär

  1. Jag tycker boken låter intressant då jag som litet äldre har konstaterat att mäns våld mot kvinnor förekommer i otaliga förhållanden och inom otroligt många äktenskap o i arbetslivet. Det tycks inte bli en ändring. Hur nå ut till männen med informationen att det inte är ok.

    Gilla

  2. Ping: Lästa Juni 2017 | Bina's Books

Kommentera

