Stefan Åberg: Vid fyrtio börjar livet

IMG_4269

Bokens titel: Vid fyrtio börjar livet
Författare: Stefan Åberg
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Andra Rum förlag 2013
Antal sidor: 367
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 2.0
Boktipset förväntat betyg: 2.5
Betyg: 2.5

Handling

Trebarnspappan Pontus äktenskap har tagit slut och han har svårt att få grepp om glädjen över livet igen. Fyrtioårsdgagen är också bara runt knuten och han hamnar i en djup depression. Men med nytt tänkande och börjar han svara på kontaktannonser i tidningen och har snart ett aktivt dejtingliv.
Sjuksköterskan Erika är singel och känner att tiden börjar rinna ut om hon ska bilda familj och hinna få barn innan det är för sent. Hon bor granne med Pontus och är smått intresserad av honom. De många vännerna tröstar och ger livet en mening, men tar inte bort den gnagande känslan av ensamhet.

Recension

Tack till författaren Stefan Åberg för recensionsexet!

Jag läste Stefan Åbergs andra bok Kärleken kommer och kärleken går först och tyckte om den. Så jag hade ju därför även lite förväntningar på hans debutbok. Och så här några månader innan min egen fyrtioårsdag så kan man ju tycka att boken borde passa mig ganska bra. Och jag gillade den.

Då den förra boken jag läste handlade om Erna och hennes man Robert. Den här handlar den här om Pontus, som är Roberts kompis, och hur han sjunker in i en slags depressiv dimma efter att hans fru Annika lämnat honom för en annan man.
Men vi lär också känna Pontus granne Erika, som även hon är en singel med många vänner, men en gnagande önskan om att träffa någon att bilda familj med innan det är för sent.

Jag gillade att boken utspelar sig på 90-talet då man varken hade mobil eller internet och var tvungen att skicka brev som svar på kontaktannonser. Det gav berättelsen en annan dimension.

Stefan Åbergs böcker beskriver verkligen det riktiga livet och vardagen på ett lugnt och sansat sätt, utan alltför komplicerade handlingar. Ibland kan jag tycka att vissa formuleringar återkommer, men i stort sett gillar jag böckerna.

En reaktion på ”Stefan Åberg: Vid fyrtio börjar livet

  1. Ping: Lästa Juli 2017 | Bina's Books

Kommentera

