Mick Wall: Inte i det här livet: Guns N’ Roses – hårdrockens sista giganter

IMG_4283

Bokens titel: Inte i det här livet: Guns N’ Roses – hårdrockens sista giganter
Författare: Mick Wall
Originalets titel: Last of the giants
Översättare: Anders Tengner
Förlag & år: Bokfabriken 2017
Antal sidor: 347
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 4.0
Boktipset förväntat betyg: 3.0
Betyg: 4

Handling

Mycket har skrivits tidigare om Guns N’ Roses, inte minst i tidningar och artiklar. Men den här boken sammanfattar deras otroliga blixtfärd från ett lite sunkigt hakband till toppen av alla musiklistor. Den här boken är en slags sammanställning om vad som var sanning, vad som bara var skvaller, vem sa vad och vad hände egentligen. De vågade vara farliga och röriga, eller så blev det bara så då de var för uppfuckade för att förstå vad som hände!?
Boken är skriven av Mick Wall som hängde mycket med bandet och därmed har en slags inblick i deras liv.

Recension

Tack till Bokfabriken för recensionsex.

Åh vilket stort fan jag en gång var. Jag lyssnade en tid typ bara på GN’R och Metallica. En gång en hårdrockare, alltid hårdrockare 🤘🏼🎶🎸🎩

Speciellt Slash var någon slags idol för mig. Och därmed följde jag även honom mera än den excentriska Axl Rose då gruppen splittrades. Och jag tyckte det var speciellt kul att läsa om svängarna efter deras splittring. Även detaljer kring Slash nya band Velvet Revolver och deras sångare Scott Weiland var intressant. Jag råkade faktiskt se Scott Weiland i konsert med hans forna band Stone Temple Pilots i San Francisco precis efter att han hoppat av Velvet Revolver.

Och herregud vilket kaos! Stackars de som skulle försöka hålla reda på de här rockstjärnorna som för det mesta var höga som hus och inte ens själva visste var de var. Det låter ju kul, men det är egentligen ganska tragiskt. Jag har sett vad droger kan göra och det är varken kul eller vackert, oberoende om man är en rik rockstjärna eller inte. Ofattbart att medlemmarna i bandet är i liv ännu! Men trots det tragikomiska i deras kaotiska liv är boken intressant läsning för den som har haft lite koll på bandet. Men har man inte det, då tror jag inte att man orkar läsa klart den.

Vad jag tycker är speciellt roligt med sådana här böcker om band man har lyssnat mycket på, är då man får läsa om vad som egentligen ligger bakom låtarna. Vad som texten i dem betyder. Jag lyssnar väldigt mycket på själva texten i låtar jag lyssnar på, men man förstår inte alltid vad de betyder före man får en förklaring till det. Och det får man i den här boken.

Jag gillade boken väldigt mycket, men saknade lite mera nån slags personlig touch i berättelsen. Ibland blev det ett slags uppräknande av olika händelser mera än en story med flow. Men det kanske blir så då man skriver om ett helt band. Slash egen biografi har jag läst tidigare och i den skrev han ju lite mera egna känslor och tankar.

Har du lyssnat på GN’R på 90-talet tycker jag absolut att du ska läsa den här!!

Kommentera

