Håkan Lindgren: Moscow baby

IMG_4551.JPG

Bokens titel: Moscow baby
Författare: Håkan Lindgren
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Hoi förlag 2017
Antal sidor: 364
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 4.0
Boktipset förväntat betyg: 4.0
Betyg: 4

Handling

Svenska Jakob bor i Paris med sin franska sambo Victor. Och de vill skaffa barn tillsammans, men vägen för dem via en surrogatmamma till en egen efterlängtad familj är allt annat än lätt. De blir tvungna att åka till det homofoba Ryssland för att förverkliga sin dröm då surrogatmammor inte är tillåtna i Frankrike. Det blir en komplicerad, kostsam och känslomässigt tung resa då de genomgår många tankar av tvivel på resan till sitt mål.

Recension

Tack till Hoi förlag för recensionsex.

Det kan vara svårt att skaffa barn, även utan de omständigheter Jakob och Victor befinner sig i. Det får väl varje gång räknas som ett mirakel då ett barn blir till, men ibland är resan dit komplicerad även av andra orsaker. Ibland behöver biologin lite hjälp på vägen. Då kan man söka sig till olika slags behandlingar såsom insemination och IVF.
För en singeltjej går det således nuförtiden bra att skaffa barn på egen hand, två tjejer funkar det också, precis som heteropar såklart, men då måste kvinnan dessutom vara ung nog om det ska stödas av sjukvårdssystemet.
Men en ensam man, eller ett par killar för den delen. Hur ska de göra? Det räcker ju inte med en i sammanhanget enkel donation av spermier, eller som i det här fallet då skulle behövas en äggdonation. Det måste ju få växa någonstans också.

Barnlöshet är så oerhört sorgligt och antagligen mycket mera vanligt än man kanske tror. Det talas sällan om det. Jag tycker folk i allmänhet borde vara lite mera känsliga för när de kommenterar andras barnskaffande eller saknad av barn. Man vet aldrig vad som är på gång i andras liv, oberoende om hur det ser ut för en utomstående. Men samtidigt är det viktigt att man inser att problemen finns och den här boken känns ju viktigt i det sammanhanget.

Jag gillade verkligen den här boken. Både temat och sättet den är skriven på. Den är välskriven, gripande, har en genomtänkt historia som är oerhört rörande.
Det ända som jag störde mig på lite grann var att det förekom så mycket otrohet i boken. Kanske jag är naiv, men jag vill gärna tro att det ändå är en minoritet av par som är otrogna. Inte en majoritet som den här berättelsen låter påskina. Men det kommer fram att det ju i slutet är ett val, man väljer själv då man vill vara trogen den man älskar. Och därmed också hurdant förhållande man själv vill ha. Men båda parterna i förhållandet måste ju göra det valet.

Jag tycker Moscow baby är en välskriven roman om ett ofattbart rörande resa att få det barn man längtar efter. Jag kan varmt rekommendera den!

3 reaktioner på ”Håkan Lindgren: Moscow baby

  1. Ping: Varm och härlig recension av Moscow Baby – Håkan Lindgren – författare

  2. Det låter som en intressant bok om ett ämne som berör. Det jag ofta tänker är att vi människor har kommit väldigt långt när det gäller tolerans mot oliktänkande m.m., men när det gäller att bilda familj med barn, då har vi knappt kommit någonstans alls. Varför är det så viktigt att ens barn har samma gener som man själv? Precis som om jag skulle vara så förträfflig att jag bara måste ha ett barn med mina egna gener, eller att jag skulle tycka mindre om andras barn därför att de inte har mina gener? Det finns ju alternativ till biologiska barn, som att bli familjehem. Bara i Stockholms län bor drygt 40000 barn på institutioner, vår tids barnhem, i väntan på att få komma till en familj. Samtidigt betalar barnlösa par flera hundra tusen kronor för att genomgå fertilitetsbehandlingar för att få ett barn med samma gener som man själv. Obegripligt för mig.

    Liked by 1 person

    • Det är väl så både vi och andra djur fungerar, det är biologiskt att längta efter egna barn. Att föröka sig. Jag tycker det är bra att det finns olika möjligheter tillgängligt för (nästan) alla.

      Gilla

Kommentera

