Dan Brown: Begynnelse

IMG_4553.JPG

Bokens titel: Begynnelse
Författare: Dan Brown
Originalets titel: Origin
Översättare: Lena Karlin, Peter Samuelsson
Förlag & år: Albert Bonniers förlag 2017
Antal sidor: 520
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Niklas Falk
GoodReads medelbetyg: 3.86
Boktipset förväntat betyg: 3.0
Betyg: 2

Handling

Robert Langdon, professor i religiös symbolik, får en mystisk och hemlighetsfull inbjudan till Guggenheimmuseet i Bilbao för ett lovat avslöjande av en ny uppyäckt. Edmond Kirsch, en miljardär som är känd för sina tekniska uppfinningar har lovat ge dem svaret på mänsklighetens mest omdiskuterade frågor. Varifrån kommer vi? Vart är vi påväg?
Men redan i början av den spektakulära kvällen går något snett och kaos tar över den välplanerad festen. Langdon flyr tillsammans med kvällens värdinna och museets chef Ambra Vidal efter att de inser att de är måltavlor för någon okänd fiende. Men de är beslutna att hjälpa Edmund Kirsch avslöja sina fynd enligt hans tidigare planer.

Recension

På något sätt tror jag att Dan Brown lever på sitt kändisskap efter Da Vinci koden. Jag var inte jätte imponerad av Begynnelse, men det kan också bero på att jag hade ganska höga förväntningar. Även om jag faktiskt inte gillade alla de andra av Dan Browns böcker efter Da Vinci koden heller så tänkte jag ändå att den här kanske skulle vara bättre. Då det är ett tag sedan den senaste. Och det här är alltså bok nummer fem i serien om Robert Langdon. Jag tycker faktiskt att den var alltför lik den första och mest kända av dem. Och ärligt talat tycker jag att det blir lite tjatigt med det här religiösa temat. Jag undrar om Dan Brown är djupt religiös eller ateist!?

Men det finns ändå delar av boken som jag tycker är riktigt kul och skojigt att läsa och jag hade kunnat läsa mycket mera om bara just det. Och det var den artificiella intelligensen i form av en skojig följeslagare till Robert och Ambra i början av boken.

Hursomhelst, fartfylld var den. Men inte så mycket mera. Segare än de tidigare böckerna och jag tycker att förutom den artificiella intelligensen så var mycket en aning krystat. Roande för stunden kanske, men inget jag kommer att minnas speciellt länge efteråt. Har man däremot älskat alla de tidigare böckerna om Robert Langdon, så gillar man antagligen även denna.

Kommentera

