Reader Problems book tag

IMG_0377

Idag hade Bokföring enligt Monika publicerat en enkät som genast fick mig att fundera hur jag skulle svara. Alltså gör jag det här nu:

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?

Som tur är böckerna inte riktigt så många ännu. Tror jag 😉
Jag är en humörläsare och väljer helt enkelt vad jag har lust att läsa för stunden. Om jag ena veckan tänker att jag ska läsa vissa böcker och skriver en lista, så har ordningen troligen blivit en helt ny innan jag ens hunnit klart med första boken. Alltså planerar jag sällan min läsning. Men sen blir det ju också lätt så att nya böcker och recensionsex lockar lite mera och får företräde.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?

Jag ger alla böcker en ordentlig chans och det är väldigt få jag aldrig läser klart. Ibland kan en bok vara fel just då, men kännas bättre vid ett senare tillfälle. Men ibland händer det ändå att jag helt enkelt ger upp, läsning ska ju vara kul!

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall?

Äsch, det spelar väl ingen roll. Nytt år, nya tag!

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?

Inte heller det här stör mig. Kanske för att jag inte har någon speciell ordning i bokhyllan. Ingen ordentlig bokhylla heller för den delen, för tillfället har jag böcker lite här och där.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?

Struntar i det och bondar med dem som gillar samma böcker som jag.

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?

Om det börjar se ut som att det är ett riktigt sorgligt stycke i en bok så får jag ta en paus i den boken tills jag kommer hem. Läsa reservboken istället 🙂

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?

Nix, läser inte om böcker. Det hinner jag inte med, finns alltför många böcker jag ännu inte läst.
Jag brukar komma ihåg handlingen så fort jag börjar läsa på uppföljaren, då man kommer in i berättelsen igen och känner igen namn och platser.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?

Jag lånar gärna ut mina böcker, men det är egentligen tyvärr alltför få som vill låna dem. Min mamma får de flesta av mina böcker och hon behandlar dem bättre än vad jag gör. Men jag har inte egentligen något ha-behov med böcker, jag har bara ett läs-behov, alltså behöver jag inte äga alla de böcker jag läser.

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?

Läser något lättläst. Lässvackor kommer och går, oftast går de förbi så fort man igen hittar en riktigt bra bok.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?

Jag köper inte jätte många böcker. Får några recensionsex och lånar en hel del på biblioteket. Men ibland är jag alltför nyfiken på vissa böcker som jag bara måste få läsa genast och då köper jag dem. Och då går de även förbi all annan bok-kö/lista.

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?

Jag läser böckerna ganska snabbt. Men nu när jag tänker efter så är det ju ofta de köpta böckerna som blir kvar i hyllan. Recensionsexen läser jag oftast så fort jag får dem, sedan läser jag biblioteksböckerna eftersom de har en begränsad lånetid och till slut de jag köpt eller lånat av någon. Men ingen bok hänger ju i hyllan jätte länge… eller jo, har ju några Hyllvärmare (se Hett i hyllan inläggen), så ibland hänger ju några ett bra tag.

2 kommentarer på “Reader Problems book tag

Lämna en kommentar