Hett i Hyllan #20

hettihyllan_582d88a4e087c32f9b9320c9_589c43e0e087c34592aad1e2

Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan föreslår att vi ska visa upp böckerna som är hyllvärmare, dvs som har stått där ett tag och samlat damm.

Jag tror att det här blir min sista hyllvärmare på ett litet tag, det finns ju oändligt många spännande böcker jag inte läst, men de finns inte i min hylla (ännu i alla fall).

Den här veckan är Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Márquez. Några år sedan var jag på en konferens i Italien där vi började diskutera böcker. Jag fick den här rekommenderad till mig av en spansk föreläsare, och jag minns att jag blev väldigt intresserad av boken. Men sedan har det aldrig blivit av att läsa den.

IMG_3856.JPG

Beskrivningen av boken ser ut så här på förlagets hemsida:

Gabriel García Márquez (1927-2014) levde under en stor del av sitt liv i Mexiko, men var ursprungligen colombian: det är hans egen födelseby Arca-Catca som inspirerat till den här romanen. Det är berättelsen om byn Macondo och om famlijen Buendía, om dess vilda, destruktiva män och dess kloka kämpande kvinnor. Den är fylld av vitalitet och realism, fantastiska historier och bisarra detaljer. Macondos grundläggare med sina gigantiska krafter och sin okuvliga vilja, hans hustru Ursula, revolutionären Aureliano, kampens och nederlagets man, bananbolaget och strejkerna, släktens extravaganta kvinnor, den sista generationen Buendía med den nye Aureliano, isolerad från hela världen utom från sin älskade – med oemotståndlig berättarglädje målas denna överdådiga familjefresk, där fantasi och realism smälter samman till en sagolik verklighet. 

En monumental klassiker inom såväl den magiska realismen som inom världslitteraturen i stort. Gabriel García Márquez belönades med Nobelpriset i litteratur 1982.

Och visst låter den spännande!?

7 kommentarer på “Hett i Hyllan #20

  1. Jag läste den i ungefär den vevan som han fick Nobelpriset och hade jag inte varit så envis så skulle jag nog ha lagt undan den innan jag kommit till hälften. Det enda jag minns är att det var en helt osannolik mängd karaktärer och jag kunde inte hålla isär dem. Den andra hälften, däremot, blev riktigt bra 🙂

    Gilla

  2. Ja, den här har jag också oläst i hyllan. Kommer säkert förbli oläst ett bra tag till så den kvalar förmodligen in till ett kommande inlägg i hett i hyllan…

    Gilla

Lämna en kommentar