Sara Bergmark Elfgren: Norra latin

IMG_4498.JPG

Bokens titel: Norra latin
Författare: Sara Bergmark Elfgren
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Rabén & Sjögren 2017
Antal sidor: 496
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Nina Zanjani
GoodReads medelbetyg: 4.22
Boktipset förväntat betyg: 4.0
Betyg: 3

Handling

Tamar, Clea och Tim börjar alla på teaterlinjen på Norra Latin samtidigt. Tamar har drömt om att bli skådespelare ända sedan hon var liten, de andra två har så att säga ärvt det av sina föräldrar. Tamar som har rest långa vägar och lämnat sin familj för att kunna gå på linjen känner sig utanför då den populära Clea, som är född och uppvuxen I Stockholm, intar sin plats som en självklar ledare i gruppen. Men snart suddas rollerna ut då det börjar hända oväntade saker på skolan. En gammal tragedi som det går rykten om börjar spela en allt större roll i deras nutida liv. Vad är myt och vad har verkligen hänt?

Recension

Det här är en bok för unga vuxna och jag tycker den var ganska bra. Inte jätte bra då jag tyckte att den delvis var lite utdragen och tidvis lite långsam. Men jag gillade att det verkligen kändes som en tonåring som berättade om sin egen upplevelse. Och att man märkte skillnad på de olika karaktärerna vilka turvis hade berättarrösten olika kapitel.

Jag gillade också att den tog upp problematiken med utanförskap och ensamhet. Tamar som är en tonåring åker ensam från Östersund till Stockholm för att gå på den linjen hon så länge drömt om. Hon saknar då helt det stöd hon kunde behöva från sina gamla och nära vänner och familj det svårt läge hon hamnar i då hon inte heller lyckas få vänner på skolan hon börjat på.

Dessutom var den faktiskt riktigt läskig emellanåt.

Så allt som allt tycker jag det är en bra bok som jag nog kan se att många tonåringar kommer att älska.

3 kommentarer på “Sara Bergmark Elfgren: Norra latin

Lämna en kommentar