Laura Marshall: Tre små lögner

Bokens titel: Tre små lögner
Författare: Laura Marshall
Originalets titel: Three Little Lies
Översättare: Ylva Mörk
Förlag & år: Bokförlaget NoNa 2019
Antal sidor: 332
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Omnible
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.85
Boktipset förväntat betyg: 4.0
Betyg: 3.5 / 5

Handling

När Ellens vän Sascha försvinner befarar hon det värsta. Allteftersom tiden gåe dyker fler och fler hemligheter upp till ytan och Ellen måste medge att hon inte känner sin vän så bra som hon trott.

Vi får läsa om hur de två vännerna träffas år 2005 då Ellen blir smått betagen av Sascha och hennes självsäkra utstrålning. Hur de vlir vänner och vad som blir ett avgörande ögonblick i deras förflutna.
I nutid är deras liv fortfarande sammanflätade. De bor tillsammans i London och är vänner. Då Sascha försvinner tror Ellen att deras föedlutna kommit ikapp dem.

Recension

Tack till Bokförlaget NoNa för recensionsex.

Jag har tidigare läst Vänförfrågan av Laura Marshall och den gillade jag. Jag har även fått en så kallad blurb (citat Från min tidigare recension) på omslaget av både pocketboken av Vänförfrågan och nu på den här nya.

Jag tycker Laura Marshall är väldigt skicklig på att skriva komplicerade och välplanerade intriger. Från början och hela vägen till slutet av boken är man fast i en smygande spänning. En känsla av att nåt inte riktigt stämmer. Det är ändå ingen snabb historia utan man får ha lite tålamod då man lär känna karaktärerna och detas förflutna. Boken är således också skriven i omväxlande nutid och dåtid.

Tre små lögner nådde kanske inte riktigt upp till samma nivå som Vänförfrågan, men jag tycker ändå att den är både spännande och helt klart läsvärd.