Aino Trosell: Gränsmark

Bokens titel: Gränsmark
Författare: Aino Trosell
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: HOI Förlag 2020
Antal sidor: 458
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Omnible
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.29
Boktipset förväntat betyg: 4
Betyg: 4 / 5

Handling

Brevbäraren Siv Dahlin kör ensam på de ödsliga vägarna på Finnmarken. Hon har nyligen tagit över postrundan på Finnskogen och börjar bli bekant med människorna längs rundan. Och hon blir alltmer accepterad. Hon lyssnar på musik, njuter av naturen och av kontakten med de Hon möter påvägen. Ibland tar hon sig tid för en kopp kaffe med någon av dem.

En dag under sin runda stöter Siv på en frusen död kropp. Hon inser att det är en av de nyanlända. Snart inser hon att det ligger spänningar under ytan. Människor måste klara sig bäst de kan här ute, precis som förr i tiden. Men idag finns det snöskotrar, någotsånär mobiltäckning, gevär med kikarsikten, boxvin och knark och annat som knappast underlättar livet.

Recension

Tack till HOI Förlag för recensionsexemplar. Jag har inte tidigare läst något av Aino Trosell, men efter den här blev jag helt klart nyfiken på denna författare.

Så himla bra!

Vid ett skede började jag lyssna på ljudboken för att kunna fortsätta ”läsa” då jag var på språng. Och den var så förbaskat bra inläst så jag fortsatte lyssna.

Det känns som att livet uppe i norr är mera socialt än i Stockholm. I Stockholm kan man bo vägg i vägg med någon som knappt hälsar på en. Ute i ödemarken bor man glest och ändå verkar alla Siv möter ha tid att tala en stund med henne. Men att ofrivilligt få ta del av en massa bikter känns inte alltid bra för Siv.

Vargfrågan är stor och svår. Även där får man inse kontrasten mellan stadslivet och glesbygden. Åsikterna och livet skiljer sig mycket och det är svårt att hitta en gemensam väg.

Det finns en oväntad vändning och slut i boken som jag inte ska avslöja desto mera, men jag tyckte faktiskt att det drog ner på poängen lite. Jag gillade det vardagliga lunket som majoriteten i boken handlade om. Det behövdes liksom ingen extra spänning för min del.

Gränsmark är en välskriven samtidsroman som jag varmt kan rekommendera.

En kommentar på “Aino Trosell: Gränsmark

  1. Den här boken är jag intresserad av. Jag är ofta i finska Lappland och livet här är säkert likt livet i Finnmarken.
    Själv är jag hemma från Helsingfors.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar