Camilla Läckberg: Häxan

IMG_3853

Bokens titel: Häxan
Författare: Camilla Läckberg
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2017
Antal sidor: 605
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
GoodReads medelbetyg: 4.3
Boktipset förväntat betyg: –
Betyg: 4

Handling

Då fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka, påminns samhället om det tidigare fallet trettio år tidigare då en liten flicka försvann från samma gård på ett lika fruktansvärt sätt. Flicka hittades senare mördad. Den gången tog två trettonåriga flickor på sig skulden och befanns skyldiga i domstol, men slapp fängelse på grund av sin låga ålder. Den ena av dem är nu en känd skådespelerska som nyligen har återvänt till Fjällbacka. Händelsen och utredningarna river upp gamla sår och rädslan för det okända blossar upp.

Recension

Jag har läst några av Fjällbackaserien, som den här boken är del 10 i, men absolut inte alla och inte i någon speciell ordning. Jag tycker att man mycket väl kan läsa den här boken för sig, utan att känna att man missat något viktigt.

Något av det värsta som kan hända är när ett barn försvinner. Och då fyraåriga Linnea försvinner och senare hittas död chockas hela befolkningen i Fjällbacka. Trots det ofattbara i det som hänt, så har det faktiskt hänt tidigare, nästan jämnt 30 år sedan.

Jag brukar blanda ihop olika spänningsromaner, är oftast ganska svårflörtad när det kommer till att jag ska gilla dem eller minnas dem efteråt. Men Häxan är en väldigt bra och spännande bok. Karaktärerna är trovärdiga och välskrivna, men också lätta att hålla ordning på då man läser boken.
Jag tror det är just den detaljerade beskrivningen av karaktärernas, både polisernas och de andras, privata liv som gör den här deckaren lätt att gilla. Då man får ett personligare förhållande till karaktärerna så blir man mer känslomässigt involverad och det är definitivt positivt.

Handlingen är otroligt genomtänkt och samtidsriktig.
Häxjakten från 1600-talets Bohuslän jämförs med dagens situation. Hur okunskap, avundsjuka och hämnd kan leda till beskyllningar och hur dessa kan jämföras med dagens rädsla och främlingsfientlighet.
Det är ändå en sak jag kan komma på som jag vill kritisera och det är att det lite kändes emellanåt som att det blev lite mycket, det var både samhällsfrågor om främlingsfientlighet, mobbning och barnuppfostran, blandat med en historisk berättelse om häxjakt och hämnd.

Men med det sagt så är jag ändå ordentligt imponerad av den här boken, den är otroligt välskriven och jag gillade den mycket mer än jag kunde tänka mig att jag skulle göra.

Häxan är definitivt en läsvärd deckare.

6 kommentarer på “Camilla Läckberg: Häxan

  1. Ja, Häxan är nog en deckare jag kan tänka mig att plocka upp i framtiden trots att jag i övrigt inte känner något större sug att läsa mer av Läckberg.

    Gilla

  2. Jag kan tänka mig att läsa boken, trots att jag inte är någon riktig vän av deckare, men om de olika karaktärerna beskrivs bra och deras personliga liv blandas in i händelsen så blir boken intressantare. (Det samma gäller TV serierna). Jag tror jag skulle gilla den historiska beskrivningen av häxjakten mm, men det får jag avgöra senare om det var bra, då jag läst boken.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar