Christina Rickardsson: Sluta aldrig gå

IMG_3922

Bokens titel: Sluta aldrig gå
Författare: Christina Rickardsson
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bokförlaget Forum 2016
Antal sidor: 240
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: ljudbok
Uppläsare: Viktoria Flodström
GoodReads medelbetyg: 3.93
Boktipset förväntat betyg: 4.0
Betyg: 4

Handling

Christina föddes i Brasiliens vildmark och minns sina första åtta år i den här boken. Hon bodde med sin mamma i en grotta tills hon var fem år gammal, varefter de flyttade in till en kåkstad i São Paulo. Där lärde hon sig tidigt att inte lite på polisen och att hålla sig ifrån män och även de flesta andra vuxna. Hon lärde sig att klara sig på stadens gator bland andra gatubarn och fick ofta ta hand om sin lillebror. Då mamman inte kunde ta hand om barnen hamnade de till slut på barnhem och blev därifrån adopterade till Sverige.

Recension

Sluta aldrig gå är en välskriven biografi om Christinas minnen från Brasilien där hon bodde tills hon var 8 år och om hennes uppväxt i Sverige.

Då jag var i Brasilien (Rip de Janeiro, Salvador mm.) blev jag starkt påverkad av gatubarnen. Både över hur små de var, hur utsatta och framförallt hur otroligt många de är. Men även över hur illa de behandlas av befolkningen i städerna. Ändå hörde vi att det varit mycket värre för gatubarnen tidigare än det var nu. Vi köpte ett par sandaler åt några av dem, de valde så stora som möjligt med plan att antingen sälja dem vidare eller kanske ge dem till någon annan. Då jag kom hem kändes det som om jag ville göra mera och jag började betala en månadsbetalning för ett fadderbarn. Det kändes inte som om jag gjorde tillräckligt, men som en bra start.

Den här boken rörde mig på djupet. Det är en rörande berättelse om en svår uppväxt, som trots allt ändå inte saknar kärlek. Men fattigdomen är svår och kärlek täcker inte alltid för att hålla ihop familjen. Christina berättar öppet om sin sorg då hon misstar sin goda vän, hamnade på barnhem och om saknaden efter sin mamma. Om svält och handlingar som hon ångrar. Om uppväxten i Sverige och den anpassning hon måste göra för att passa in trots de ärr hon har av sitt tidigare svåra liv. Ett Sverige där hennes street-smartness se inte riktigt passade in. Men även tacksamheten över att ha fått en ny familj i Sverige. Och om hur de två skilda världarna har format henne till den hon är idag.

Sluta aldrig gå är en riktigt rörande, välskriven och bra biografi som jag varmt kan rekommendera.

4 kommentarer på “Christina Rickardsson: Sluta aldrig gå

  1. Jag har läst en del om gatubarnen i Brasilien och är mycket intresserad av att läsa denna biografi som säkert ger en djupare inblick i hur det verkligen är att vara ett gatubarn.

    Gilla

    1. Jag var glatt överraskad över den här biografin. Ibland är biografier skrivna så slarvigt, som om de bara litar på att berättelsen i sig räcker. Men den här var välskriven och genomtänkt.

      Gilla

Lämna en kommentar