Ruth Reichl: Delicious – en utsökt roman

IMG_4101

Bokens titel: Delicious – en utsökt roman
Författare: Ruth Reichl
Originalets titel: Delicious!
Översättare: Ann Margret Forsström
Förlag & år: Printz Publishing 2017
Antal sidor: 414
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: E-bok
GoodReads medelbetyg: 3.74
Boktipset förväntat betyg: 3.8
Betyg: 3.5

Handling

Billie Breslin är en före detta kock och nuvarande matnörd. Hon vill inte längre jobba som kock eller överhuvudtaget laga mat, men hon har lyckats få sitt drömjobb som assistent på New Yorks ikoniska mattidning Delicious!. Billie stortrivs bland stärnkockar och nya bekantskaper i Little Italy, men den lyckan varar inte alltför länge innan Delicios! läggs ner. Billie får ensam jobba kvar med tidningens garanti-hotline och besvara missnöjda läsares klagomål på de publicerade recepten. Då hon får tillgång till det gamla biblioteket hittar hon gamla och intressanta läsarbrev från tiden under andra världskriget och hon fastnar för en viss liten läsares brev.

Recension

Tack till Printz Publishing för recensionsex.

Man känner nästan dofterna då man läser om alla de härliga aromerna och kryddorna. Jag inspirerades till och med att själv sniffa på några kryddor i vårt kryddskåp.

Det här är verkligen en varm, mysig och lättsam feelgood roman. Redan från första sidan är det lätt att följa med och vara intresserad av fortsättningen. Och fortsättningen tar en oväntad vändning där boken med ens får ett helt nytt djup och allvar. Det är en bok som förändras allteftersom tycker jag och den har många olika små berättelser i sig.

Mina favoritstycken i boken är de beskrivningar av krigstidsmat och de fantasifulla lösningarna läsarna har på ersättningar av mat som är svår att få tag på under den här tiden på grund av ransoneringen.

Jag läste den här boken väldigt långsamt, men det är inte för att den är dålig utan för att jag mest har läst fysiska böcker och endast läst den här e-boken då jag har dåligt ljus på kvällen i tält eller liknande. Jag tycker den är bra och läsvärd. Den står ut ur mängden av feelgood böcker.

En kommentar på “Ruth Reichl: Delicious – en utsökt roman

Lämna en kommentar