Lars Kepler: Lazarus

8AEA01FC-338B-4854-90B0-35CC9E648D9A.jpeg

Bokens titel: Lazarus
Författare: Lars Kepler
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Albert Bonniers förlag 2018
Antal sidor: 543
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: –
Boktipset förväntat betyg: –
Betyg: 4.5/5

Handling

En man hittas död i en lägenhet i Oslo. Då polisen börjar utreda fallet gör de ett fruktansvärt fynd. Offret är en hittills okänd gravskändare och trofésamlare, och hans samling ligger i en frysbox i lägenheten. De har dock svårare att utreda vad som har hänt och vem som dödat mannen. Det läggs väl inte heller alltför mycket tid på just det fallet då offret inte är en person som någon direkt saknar. Tvärtom faktiskt. Då kontaktar polisen i Tyskland Joona Linna för att få hjälp med ett fall. Joona börjar se ett mönster i offren och sättet de dödats på. Ett mönster han innerligt hoppas att inte stämmer.

Recension

Tack till Bonniers förlag för recensionsex och inbjudande till det fina bokeventet! ❤️🙏🏼

Jag har läst alla de tidigare böckerna, även Playground som inte hör till Joona Linna serien. Och precis som de andra är det här 500+ sidor läskighet. Stalker kunde jag till exempel inte alls läsa på kvällen, och absolut inte med fråndragna gardiner. Här hittar ni recensionen för Kaninjägaren.

Än en gång förundras jag nästan av hur lätt läsningen går. Texten är otroligt lättläst utan att vara simpel på något sätt alls. Utan den är behaglig, om man bortser från de hemska händelserna i boken alltså. Och de läskiga bitarna är tidvis så obehagliga att jag finner det svårt att läsa. Det är lite gränsfall för mig känner jag. Det är inte som en film, man kan ju inte blunda sig förbi de läskigaste delarna när man läser. I slutet är de så spännande att jag märker att jag håller andan.
Och jag måste faktiskt skjuta upp läsande en del då jag absolut inte kunde tänka mig att läsa den ute på landet. Inte ens då jag inte var där ensam. Eller ens under dagstid.

Jag var en av de lyckligt lottade bokbloggarna som var bjuden till ett bokevent av Albert Bonniers Bokförlag. Vi hade en jätte trevlig kvällats på Djurgården med mingel och bokprat. Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril, aka författarduon Lars Kepler, är båda otroligt trevliga och stämningen var riktigt bra. De svarade på våra frågor och sedan fick såklart de som ville även sin bok signerad.

Jag, som själv är både född och uppvuxen i Finland, var såklart lite nyfiken på varför deras huvudkaraktär Joona Linna fick bli finsk (även om någon annan hann ställa frågan). Svaret var att de ville hylla den finska minoriteten i Sverige. Namnet kommer delvis av Väinö Linna, som är en hyllad finsk författare som gett ut till exempel Okänd soldat och Här under Polstjärnan (som för övrigt är en av mina favoriter).
Namnet Joona fick han av en biblisk berättelse om Jona som blir slukad av en val, som får till följd att han blir en bättre människa (i en gravt förkortad version).

Min egen fråga gällde egentligen mera deras skrivande. Jag undrade om de har några favoritdelar som de helst skriver på eller hur de delar upp texten och arbetet. Då fick jag veta att de turas om att skriva på olika delar, sida vid sida med varsin laptop. De delar absolut inte upp huvudkaraktärerna efter kön såsom många andra författarduon gör. Texten skickar de istället fram och tillbaka mellan sig och båda skriver på allting, och där den ena precis avslutat en dialog kan den andra fortsätta att fylla på med omgivningsbeskrivningar. Och slutresultatet kan vi ju konstatera att alltid varit väldigt bra i sin helhet.

Hursomhelst, nu har denna efterlängtade bok kommit ut och jag kan helt klart rekommendera den till alla som inte är alltför rädda av sig. För jag skulle nästan kunna påstå att den här är läskigare än alla de tidigare delarna! 😱

6418C724-BBE2-4804-8889-E56EE001E942F48CF01C-12A2-4CC3-B7BE-819DC2886E6800B40DAE-20A8-4418-A9AD-CE6205A40647

4 kommentarer på “Lars Kepler: Lazarus

Lämna en kommentar