Lars Kepler: Kaninjägaren

Bokens titel: Kaninjägaren 
Författare: Lars Kepler
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Albert Bonniers Förlag 2016
Antal sidor: 600
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Jonas Malmsjö
GoodReads medelbetyg: 3.83
Boktipset förväntat betyg: 3.5
Betyg: 3

Handling

Kaninjägaren är bok nummer 6 om kriminalkommissarie Joona Linna och den tar vid där dåden förra boken Stalker slutade. Joona kommer ut från den slutna anstalten Kumla och tas till ett hemligt möte. Han ska hjälpa polisen lösa fallet med den så kallade Kaninjägaren, en mördare som använder sig av en barnslig ramsa om kaninen innan han slår till. Då tv-kocken Rex Müller första gången ska ta hand om sin son Sammy, förväntar han sig tre lugna veckor med pojken vilket visar sig bli en fruktansvärd kamp på liv och död. Joona Linna och Saga Bauer samarbetar för att stoppa Kaninjägaren.

Recension

Jag gillade verkligen Stalker, tyckte den var riktigt läskig och jag läste den därför huvudsakligen på dagtid. Jag får inte samma magkrampande skräckkänsla av den här boken, men den är ändå spännande. Den största skillnaden mellan de två böckerna, vilket gör att jag inte känner skräcken, är att i Stalker kunde det ha varit jag som var offret. Mer än så ska jag inte säga så att jag inte avslöjar handlingen. Den här vågade jag faktiskt till och med läsa då ag var på ensamma löprundor.

 Jag har lite svårt att höra vad uppläsaren säger, det blir lite snabbt och hafsigt även om jag har hastigheten på normalt. Och en liten aning stör det mig att han jämt uttalar Joona Linnas namn fel, men jag kan förlåta det då finska namn kan vara rätt knepiga för svenskar att få rätt.  Och de finska meningar som Joona Linna ibland säger är helt omöjliga att förstå då uppläsaren säger dem, och då kan jag ändå flytande finska.

 Kaninjägaren är i klass med de andra i Joona Linna serien. Lätt att hänga med, spännande och underhållande. Joona själv är kanske lite mindre närvarande i den här boken. De som gillade de tidigare böckerna kommer antagligen även att gilla den här. Kaninjägaren är absolut läsvärd, läskig och en riktigt bra uttänkt historia.

 

3 kommentarer på “Lars Kepler: Kaninjägaren

Lämna en kommentar