Anneli Fichtelius: Försoning

A795E963-F237-4FC9-A1DD-09AF5E308E4A

Bokens titel: Försoning
Författare: Anneli Fichtelius
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Ordberoende förlag 2019
Antal sidor: 288
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, CDON
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.22
Boktipset förväntat betyg: 4
Betyg: 3 / 5

Handling

Alice och Anders finner varandra en ljum midsommarkväll och faller pladask från första början. Det är som om de är gjorda för varandra. Det blir en vacker kärlekshistoria dem emellan och det känns som om de har kommit hem. Innan de gifter sig vill Anders leta efter sina biologiska föräldrar och resan tar dem till Gotland. Men i takt med att bilden kring hans förflutna klarnar upp så rasar deras gemensamma framtid. Hur ska Alice kunna gå vidare med sitt liv?

Recension

Tack till Ordberoende förlag för recensionsex. Det här är författarens debutroman, vilket jag alltid tycker är lite extra kul.

Försoning är en relationsroman, med de rätta ingredienserna av komplicerade familjeförhållanden och intrasslade relationer. Med en svår kärlek inblandad är det ändå en vacker kärlekssaga med svåra beslut och omöjliga situationer.

Jag uppskattar verkligen att författaren valt att skriva om ett så tabubelagt och känsligt ämne. Vilket även gör den här kärlekssagan till en ovanlig sådan.

Min kritik handlar i främsta hand om att romanen var skriven både i dåtid och nutid. Jag tyckte de avsnitten som handlade om nutid var lite onödiga och dessutom hade jag svårt att förhålla mig till resonemanget i dem. Så jag tyckte att handlingen kunnat hålla sig till berättelsen i dåtid. I min mening hade det varit tillräckligt.

För övrigt tycker jag att Försoning är välskriven, lättläst och underhållande.

 

 

En kommentar på “Anneli Fichtelius: Försoning

Lämna en kommentar