Sara Blaedel: Min fars hemlighet

Bokens titel: Min fars hemlighet
Författare: Sara Blaedel
Originalets titel: Bedemandens datter
Översättare: Jessica Hallén
Förlag & år: Polaris 2020
Antal sidor: 412
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Omnible
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: –
Boktipset förväntat betyg: 3.0
Betyg: 4 / 5

Handling

Ilka Jensen bor och jobbar i Danmark. Hon har, efter sin mans bortgång, fortsätt jobba med deras företag som skolfotograf. Nu får hon ett oväntat testamente från sin får. En far som hon inte hört av sedan han lämnade henne och hennes mamma 30 år tidigare. Ilka har längtat efter att kunna återuppta kontakten med pappan och beslutar sig därför för att åka till USA. Inte minst för att se hur han levde sina sista dagar.

Men inget blir riktigt som hon tänkt sig. Pappans nya familj vill inte veta av henne och ändå sitter hon mitt i allt fast i USA som ägare till en begravningsbyrå. Pappans förflutna verkar också innehålla betydligt fler hemligheter än hon räknat med.

Recension

Tack till Bokförlaget Polaris för recensionsex. Det här är del 1 i en trilogi som heter Familjearvet.

Sara Blaedel är mera känd för sina deckare. Jag har dessvärre helt missat att läsa dem och har därför ingenting att jämföra den här boken med. Det här är ingen deckare men innehåller ändå lite spänning i form av familjehemligheter och en välskriven handling.

Med färggranna karaktärer i den smått ovanliga miljön runt arbetet på en begravningsbyrån gör boken annorlunda. Det låter kansle lite makabert för en roman att handla om döden och begravning men det är inte det alls.

Min fars hemlighet är en underhållande, lättläst och intressant bok. Jag ser fram emot fortsättningen… speciellt då det var en del frågor i handlingen som förblev obesvarade.

3 kommentarer på “Sara Blaedel: Min fars hemlighet

Lämna en kommentar