Kelly Rimmer: Jag utan dig

2387923B-698F-4617-AD35-CEACB90858D7.jpeg

Bokens titel: Jag utan dig
Författare: Kelly Rimmer
Originalets titel: Me without you
Översättare: Helena Stedman
Förlag & år: Louise Bäckelin förlag 2017
Antal sidor: 317
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Läst format: Ljudbok
Uppläsare: Maria Lyckow
GoodReads medelbetyg: 4.07
Boktipset förväntat betyg: 2.5
Betyg: 3.5

Handling

Lilah är jurist och miljökämpe. Hon träffar Callum på färjan från Sidney till förorten Manly. De börjar tala och det blir något av en tradition och de fortsätter träffas flera gånger på samma ställe och det leder till en stormig förälskelse. Men Lilah kämpar emot och vill inte släppa Callum nära och kommer med en hel rad av ursäkter och förklaringar för att undvika ett förhållande. Till slut ger hon efter och de är lyckliga, i alla fall ett tag. Lilah bär nämligen på en hemlighet.

Recension

Det här är en otroligt sorglig feelgood roman. Det vill säga den har allt som en bra feelgood ska ha, men även en hel del sorg och olycka. Men allt är inte misär, tvärtom faktiskt. Jag utan dig är en underbart vacker kärlekshistoria.

Men jag tyckte faktiskt att den var lite tramsig i början och kände mig lite uttråkad, till gränsen på att byta bok. Som tur gjorde jag inte det för storyn växte allteftersom och jag är glad att jag läste vidare, då innehållet blev så mycket djupare och vuxnare ju längre man läste. Med skickligt skrivna karaktärer som kunde irritera en till vansinne tills man senare i boken fick mera inblick i deras liv och förstod varför de betett sig på ett speciellt sätt tidigare gjorde boken spännande. Vansinnigt sorglig, oändligt romantisk och riktigt bra helt enkelt.

En av karaktärerna i boken är väldigt medveten om miljön och även om hälsokost och hur våra val i livet påverkar oss själva, vår hälsa och miljön. Det tyckte jag var ett ganska kul och modernt inslag i en roman som denna.

Vad som slog mig var att den är väldigt lik Jojo Moyes böcker, vilket också förlaget poängterar, och alla Jojo fans borde absolut läsa Jag utan dig!

Näsdukar kan vara bra att ha till hands 😉

3 kommentarer på “Kelly Rimmer: Jag utan dig

Lämna en kommentar