Lena Frölander-Ulf: Nelson Tigertass

Bokens titel: Nelson Tigertass
Författare: Lena Frölander-Ulf
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Förlaget M 2019
Antal sidor: 240
Finns hos: Bokus, Adlibris, Omnible
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.9
Boktipset förväntat betyg: 4
Betyg: 5 / 5

Handling

Nelson Mareng får inte vara på stan ensam för sin mamma. Ändå befinner han sig nu på tågstationen i Berlurenstad helt ensam och ingen vuxen bryr sig om honom. Alla rusar förbi, alla utom en som visar sig vara speciell på många sätt. Nelson lär sig snart om skymmare, Tess Väss och andra förunderliga saker i denna lilla stad.

Recension

Tack till Förlaget för recensionsex. Jag gick faktiskt i samma skola i Esbo (Finland) som författaren till den här boken, så det är ju lite extra kul. Men det påverkar inte min recension kanske jag ska tillägga.

Redan på första sidorna får jag en härligt pirrande glad känsla. En slags vag nostalgi av barndom och av den då nyupptäckta läsarglädjen. Kanske till och med ett slags minne av egna uppsatser på lågstadiet då fantasin fick flöda fritt. Fast mina uppsatser var inte alls i nivå med den här boken såklart, hur mycket jag än önskar att så varit fallet. Jag läser vidare och njuter av känslan.

Handlingen är både rolig, spännande och intressant. Om man vill så kan man se lite lärorika bitar i den också om utanförskap och vänlighet. Stackars Zamba är ju inte som alla andra, men ändå är det hon som är snäll och hjälper Nelson .

Boken är, som enligt rekommendationen, kul för både små och lite större. Ja till och med för oss som är helt vuxna. Med små fyndigheter som kanske de små inge förstår blir den desto mer skojigt för uppläsaren. Ytterligare ett plus är att boken har mysigt format och ett eget band som bokmärke.

Kapitlen är bra längd för att högläsas som godnattsaga, men boken passar nog bra som läsning till de som läst själv ett tag också.

Nelson Tigertass är en ljuvlig och fantasifull bok för äventyrliga och rätt så modiga barn!

En kommentar på “Lena Frölander-Ulf: Nelson Tigertass

Lämna en kommentar