Helen Stommel Olsson: Den nakna flickan

Bokens titel: Den nakna flickan
Författare: Helen Stommel Olsson
Originalets titel: –
Översättare: –
Förlag & år: Bladh by Bladh 2019
Antal sidor: 304
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Omnible
Läst format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.8
Boktipset förväntat betyg: 4.0
Betyg: 2.5 / 5

Handling

Den nakna flickan baserar sig på en sann historia. Viktoria växte upp i en sluten religiös sekt som undvek de svenska myndigheterna genom att reda runt mycket. Som barn blev hon sexuellt utnyttjad av de äldre sektmedlemmarna. Då hon tog sig ur sekten var striddansös det enda som hon kunde livnära sig på då det var det enda hon kunde. Hennes erfarenheter lät henne senare öppna en nattklubb i Sverige.

Recension

Tack till Bladh by Bladh för recensionsex.

Jag har tidigare läst Gangsterprinsessan av författaren.

Jag känner att jag måste kommentera lite min recension innan jag börjar. Det blir ju lite annorlunda då det är en författare som skriver någon annans historia känner jag. Jag recenserar ju oftast boken i sin helhet, som en helhet, men ibland så känns det inte helt rätt. Ibland kan man ju faktiskt tycka att boken är välskriven men själva innehållet eller handlingen inte är så bra. Så känner jag den här gången. Då blir det ändå något av en kombination som slutresultat, vilket ju kan tyckas lite orättvist mot den ena parten.

Och precis som jag skrev i min recension av Gansterprinsessan så kan jag bli lite provocerad av sådana här överlevnadsberättelser som sedan förskönar det gångna tuffa livet. Till exempel knark eller som i det här fallet sexhandeln. I Gangsterprinsessan blev det aldrig så, men i den här boken gjorde det, vilket är lite tråkigt då det på något sätt förminskar själva storyn i sig. Om det inte var så hemskt, då berättarrösten nu beskriver det något ganska fint så här i efterhand, då var kanske resan ur det inte så tuff. Ni förstår hur jag menar!?

Hur som helst så är det livsöde som beskrivs fruktansvärt. Jag drabbas ändå av det oerhörda i berättelsen. Flickan som boken handlar om växer upp i en sekt där de här sexuellt umgänge med underåriga barn. Man får läsa hur hon upplever det hon går igenom och hur hon till slut lyckas ta sig ur det.

Författaren skriver bra. Texten flyter på och är snabbläst. I sin helhet,trots de små saker jag nämner ovan, är boken både spännande, oerhört berörande och intressant.